Doorgaan naar hoofdcontent

Wie bepaald nou hoe rijk ik ben?

Ja, ook ik krijg reclame in de brievenbus.
Tenslotte woon ik in Portugal, heb geen reguliere baan en leef ik voor de buitenwereld redelijk relaxt op het platteland. Deze week bestond de post uit Nederland uit een kaartje van een voormalige kennis die de relatie weer wat nieuw leven wilde inblazen en terloops hengelde naar een gratis vakantieadres voor de komende zomer. Naast dit kaartje ontving ik een glanzende enveloppe met een prachtige glossy brochure. Na mijn situatie te hebben ingeschat leek het de afzenders een goede zaak om mij te attenderen op de binnen hun bedrijf aanwezige “Wealth Managers”.

U hebt een aanzienlijk familievermogen, dat u zelf hebt opgebouwd of verder hebt ontwikkeld. Wilt u actief betrokken blijven bij de bescherming, overdracht of groei ervan? Dan verwacht u van uw bank dat die dit begrijpt en daarop inspeelt. Bij een vermogen vanaf 25 miljoen euro kunt u gebruik maken van de exclusieve diensten van het Wealth Management van onze bank.

25 Miljoen? Mijn hemel, dacht ik nog, eerst mijn bankrekening controleren of er iemand zo vriendelijk is geweest om me van deze rijkdom te voorzien. Maar helaas, geen anonieme weldoener en zeker geen bedrag met een aantal nullen op mijn rekening. Nu kan ik wel wat hulp gebruiken bij het beschermen van mijn rijkdom, en met de veronderstelling dat het genoemde bedrag een drukfout was, heb ik toch maar gereageerd. Via Skype belde ik een Nederlands 06-nummer en kreeg een Meneer Oomens aan de telefoon. Inderdaad, de Wealth Manager en zijn team stonden direct voor me klaar. Dat wil zeggen tot dat ik het bedrag, waarover ik beschik, kenbaar maakte. Ik probeerde nog uit te leggen dat ik hĆ©Ć©l rijk ben omdat ik gelukkig getrouwd ben, mijn gezondheid in orde is, tien maanden per jaar mijn ontbijt nuttig op een zonovergoten terras, en ik van die bevoorrechte vrijheid geniet. Met een minachtende groet werd het telefoongesprek afgesloten, mij achterlatend met de vraag wat ze bij de bank onder “rijk zijn” verstaan.

Discreet en accuraat stond er in de brochure.

U hebt te allen tijde een helder beeld van uw financiĆ«le positie, uw financiĆ«le risico’s en uw kansen. Kortom: structuur en overzicht, zodat u zich bezig kunt houden met zaken die ertoe doen.

Dus toch, ze zouden me kunnen helpen met overleven in deze moeilijke tijden. Echter is mijn financiĆ«le positie niet interessant, zijn mijn financiĆ«le risico’s van geen belang en mijn kansen waarschijnlijk miniem. Ik zou me zo graag bezighouden met de zaken die “er toe doen”, plezierig leven, tijd vrijmaken voor mijn vrienden en het beheer van mijn financiĆ«le beslommeringen overlaten aan de experts op het gebied van geld vergaren. Helaas…..

De 6e Credit Expo op 17 november in het Nieuwegein Business Center schijnt zeer succesvol te zijn verlopen. Meer dan 1250 credit management professionals hebben het jaarlijkse vakevenement bezocht. Ze hebben weer wat nieuwe termen verzonnen, onbegrijpelijke constructies bedacht, en voor het geval dat hun oplichtingpraktijken slagen als vast een afspraak gemaakt met hun persoonlijk Wealth Manager.

Reacties

  1. hahahaa mooie blog. Lijkt me apart om een brief te krijgen waar zo'n bedrag wordt genoemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar is het niet zo? Dat we allemaal van de zelfde zuustof, hetzelfde water en van deze ene aarde en zon genieten. Of er nu het getal 6 of 6000000 op het afschrift staat, er ook geen verschil als de dood toeslaat.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een kleurrijke veer in je reet steken

De derde dag alweer in 2017. Gisteren zou je nog kunnen beschouwen als een aarzelend koude start, maar vandaag is het weer gewoon “business as usual”.  Een groot gedeelte van alle geschenken en presentjes van de afgelopen periode liggen liefdeloos, en al weer vergeten, in een hoek, een ander gedeelte al kapot in de vuilnisemmer. Volgens de normen van een autohandelaar is de waarde van het nieuwe jaar al met tientallen procenten gedaald, nee, nieuw duurt slechts maar een dag. Terwijl steeds meer economen moeten bekennen dat een alternatief sociaal en financieel beleid, zoals dat in Portugal ten uitvoer wordt gebracht, helemaal geen verdoemenis tot gevolg heeft, alternatieve energie helemaal geen utopische optie blijkt maar een reĆ«le mogelijkheid en allerlei artsen en andere deskundigen tot de conclusie komen dat het verhogen van de pensioenleeftijd achteraf veel meer nadelen dan voordelen heeft, steken, bij gebrek aan applaus, rechtse politici zichzelf dan maar een kleurrijke veer in

Een keet vol losseflodders, een beurs vol verantwoordelijkheid

Vijftien is hij, Maurice. In de regen van een gure februari dag wacht hij ongeduldig in de auto op zijn vriend Barry. De verlaagde Opel Astra is weliswaar een oud karretje, maar de drieduizend euro dure radio-installatie zorgt voor een heerlijke dreun. De afkeurende blikken van de voorbijgangers, op het parkeerterrein van de plaatselijke supermarkt, laten hem koud. De gedachte aan slimme plan om zijn vriend een kratje bier te laten kopen maakt hem alleen maar stoerder. Het feit dat hij nu niet in de schoolbanken zit, maar op de bijrijderstoel van deze gave wagen, getuigt van een zelfverzekerde volwassenheid. Zestig is hij, Ahmed. Onder een parasol, geniet hij van het zeezicht in de heerlijke februari zon. De Bentley, waarmee hij van het vliegveld werd gehaald, staat keurig in de bewaakte parkeergarage. Met een glanzende grijns op zijn gezicht nipt hij van zijn thee, leest een krant en straalt een zelfverzekerdheid uit, waaraan de Nederlandse Maurice een voorbeeld zou kunnen nemen. Het

Dualisme in een dwangbuis

“In de tweede kamer gaat alles sneller”, zei ze met een lach. Nog maar net verkozen tot de beste EuroparlementariĆ«r van 2010 en sinds de laatste verkiezingen plaatsnemend in de fractie van de VVD, komt het - klaarblijkelijk aangeboren - dualistische karakter haar in de weg te zitten. Als minister Bolleboos een contract tekent met de Amerikanen, moet ze helaas achteraf vragen stellen. Misschien gaat het in Den Haag allemaal te snel. “Ik ben er om de regering te controleren” twitterde ze als antwoord op een vraag daarover door ondergetekende. Haar ex-Europa collega Sophie stelde vast dat het toch echt een VVD minister is, die schijnbaar zonder overleg met zijn eigen partij, deze actie had ondernomen. Zal ze zich staande houden in de slangenkuil van het Haagse, dat vastbijtende, in Bodengraven opgegroeide sterke individuutje. In het Europese Parlement was ze een opvallende verschijning, samen met Sophie in ’t Veld vechtend voor onze privacy. Jammer voor D66 dat ze gekozen heeft voor de VV