Doorgaan naar hoofdcontent

Passie voor Nederland


Een paar jaar geleden verliet ik Nederland, waarschijnlijk voor altijd, na de vele teleurstellingen die zich voordeden met plaatselijke overheden en de grote ambtelijke molen. Als kleine ondernemer mocht ik al weinig, werden allerlei wettelijke plichten onmogelijke obstakels en iedere kans op de vrijheid die ik nodig acht een illusie. In, toegegeven, een staat van teleurstelling en boosheid begon ik een weblog om mijn kijk op de lopende zaken uiteen te zetten. GenoegVanNederland ontsproot uit walging voor een oneerlijke overheid en de afgenomen rechten, kansen en toekomst van het individu.

Genoeg van Nederland.....klinkt wat negatief misschien. Maar het is geen 'genoeg' hebben van de mensen, het landschap, het eten, vrienden, kennissen, familie enz. Het is de weerzin tegen een zogenaamd democratisch systeem, wat al jarenlang niet meer aan de omschrijving voldoet. Het is een weerzin tegen de verhoudingen, tussen de realiteit van de dagelijkse beslommeringen en de papieren waarheid. Je kunt protesteren, procederen, klagen, stemmen enz. maar niets helpt. Na jarenlang hard werken voor je zelf en als vrijwilliger voor anderen, kom je tot de conclusie dat je daar in Nederland voor wordt bestraft met oneerlijke regels en zotte veronderstellingen van de overheid. Je kunt proberen er iets aan te doen.......in ons geval emigreren naar een land dat ondanks het lid zijn van de EU, iets gemakkelijker met z'n burgers omgaat. Ondanks het gemis van vrienden, kennissen en familie, het leren van een vreemde taal en het aanleren van nieuwe rituelen en gebruiken, is het een stap die je de kans geeft nogmaals 'opnieuw' te beginnen.

De passie voor Nederland komt voort uit het feit dat mijn familie en vrienden zich staande moeten houden, in die steeds minder verdraagzame samenleving. Oh, zeker, er zijn vrienden die genoeg verdienen en zich “voorlopig” geen zorgen hoeven te maken over hun welvaart. Maar ook ik heb familie en vrienden die zich moeten redden met een AOW of een minimum loon. En ik maak me echt zorgen over hun aan elkaar te knopen touwtjes. Kilometerheffing en zulks zaken zij geen issue. Het in eigendom hebben van een auto is een utopie voor sommige, maar als de provincie dan weer extra belasting gaat heffen, treft dat weer de beurs van de mensen met de kleinste schouders. Hier in den vreemde mag je blij zijn als je vierhonderd euro in de maand verdiend, daar tegenover staat echter, dat je met rust gelaten wordt. Geen ziekenfondspremie, geen verplichte verzekeringen, de vrijheid om zelf te bepalen waaraan je het schaarse geld uitgeeft. Natuurlijk, soms is er een paar uur geen stroom of water, de telefoon of internet verbinding wordt verbroken als het weer eens hard waait. Mijn buren doen daar niet moeilijk over, ik dus ook niet. Daarmee wil ik aangeven dat het elders niet beter is, maar wel anders en meestal met minder bemoeienis.

Ik voel nog iedere dag die passie voor mijn vaderland, en met een frisse vleug tegenzin volg ik het soms bedroevende nieuws. Rita Verdonk is Trots op Nederland, ik kan het me niet voorstellen. Ze bedoeld natuurlijk dat ze Trots is op Nederland van 30 of 40 jaar geleden. De files waren minder, omdat er minder auto’s waren. Er waren minder jeugdbendes, omdat er minder Marokkaanse jongens waren. Je was meer mens, omdat je minder een code in een digitaal systeem was. Als er een warme winter was vond men dat positief, dan hoefde je minder te stoken, nu is er een drang om de wereld kouder te laten zijn, zodat we met onze elektrische of gasgestookte verwarming op hoge toeren kunnen laten draaien, om meer CO2 uit te stoten. Nederland is een inconsequent landje geworden. De MP wil een provincie van de USA zijn, Pechthold een gewest van het grote Europa, Wilders een klein bekrompen staatje vechtend tegen de grote boze wereld, Rutte is voor een vernieuwing van de slavernij en het recht van de sterkste, Femke Halsema voor de vernietiging van het normale gezin, Andre Rouvoet wil in de catacombe van z’n kerk een computer met DNA, vingerafdrukken, schaamhaar plukjes en ongewenst geboren kinderen. Over die van Geel van het CDA heb ik ook wel een mening maar die durf ik zelfs niet openlijk op te schrijven. Nederland, het land waar mijn familie en vrienden verblijven is overgeleverd aan dat soort mensen die zich volksvertegenwoordiger durven te noemen. Ik weet niet wat de oplossing is, wat de toekomst brengen zal. Soms gaat m’n gedachte uit naar het blokkeren van Nederlandse TV zenders, webpagina’s en radio. Als ik het niet hoor of zie, weet ik er iets van en hoef ik me ook niet druk te maken. Maar je kunt helaas je hersens niet afsluiten van je gevoel. Er zijn zoveel mensen die teleurstellen, niet in de minste plaats lieden waarvan je vroeger dacht dat ze het beste met je voor hadden. Voorlopig blijf ik mijn kijk op de zaken dus maar spuien, dat lucht op en het geeft me de mogelijkheid om onder het genot van een glas wijn, sigaretje en m’n partner, te genieten van het zonnige uitzicht over het Portugese dal waarboven ik woon.

Reacties

  1. Zo gaat het dus bergafwaarts in Nederland. Als mensen die er iets van proberen te maken alleen maar worden tegengewerkt en het land verlaten. Overigens geef ik u groot gelijk.

    Fution uit Amsterdam Zuidoost

    BeantwoordenVerwijderen
  2. U bent een zeurpiet en een lafaard. Als u ruggengraat had was u in Nederland gebleven. Dan zou u gaan meewerken aan de wederopbouw van Nederland. Want dat vrijwel iedereen het zat is hier, dat is zeker. Als Geert Wilders de lakens gaat uitdelen zouden er wel eens heel veel allochtonen uw richting uit kunnen komen. Kom dan svp niet terug naar het nieuwe en mooie Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Johannes den Hollander: Genoeg van Nederland is géén zeurpiet noch een lafaard!! Hij heeft heel goed ingezien dat er NIETS valt op te bouwen hier en gekozen voor een zinvol en relaxed leven in een ander land. Alles achter je laten en opnieuw beginnen in een andere cultuur met een andere taal, DAAR is lef voor nodig. De zuurpruimen zijn zij die piepen en klagen tot een kunst verheven hebben maar desondanks blijven omdat ze het ontbreekt aan ruggegraat om zich ervan af te keren en ervan weg te lopen. Waaronder ik ook mezelf mag rekenen, voordat u mij daar fijntjes op zou gaan wijzen! @Genoeg van Nederland; ik wou dat ik het LEF had mijn drie kinderen uit deze misère te halen en elders opnieuw te beginnen. Maar met drie kids zijn inkomsten onmisbaar. We zijn druk bezig om een baan te vinden in Scandinavië en als dat lukt dan zullen wij ook vertrekken. Met pijn in ons hart familie, vrienden en bekenden achterlatend. Ik hoop oprecht dat het binnen nu en een jaar of twee echt zover gaat komen. Blijf lekker genieten op uw Portugese Berg; u heeft er goed aangedaan. Hier valt niets meer te redden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. als kleine ondernemer kan ik uw problemen met de nederlandse bureaucratie slechts ondersteunen. Elk initiatief wordt onverbiddelijk de nek omgedraaid, Bij voorkeur door de locale overheid en anders wel door de fiscus. Ik zit inmiddels zakelijk in het buitenland en overweeg sterk om er ook persoonlijk achteraan te gaan. Nederland zou een geweldig land KUNNEN zijn, maar het is door de politiek volkomen verziekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben het helemaal mee eens met uw goed onderbouwd artikel. Het ga u verder goed daar in het mooie Portugal.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alqueidao Portugal1 februari 2010 om 12:32

    @ berexstone uit Utrecht: Welk land laat ik in het midden? Het land waar ik nu woon; Portugal. De landen waar ik voor werk een tijdje heb verbleven; Turkije, Gambia en Canada (vandaar ook die opmerking over Nederlandstalige winkels na zoveel generaties). Ik hoef er niet over uit te wijden, maar in 2005 was ik de beste in mijn vak (verkozen door alle collega's en branche organisatie), en meer kun je toch niet doen. Dan nog blijkt het onmogelijk om je hoofd boven water te houden. Mijn Engels is, al zeg ik het zelf, goed genoeg om ook technische gesprekken tijdens mijn werkzaamheden in bijv. Canada te voeren. Portugees blijkt na 4 andere talen niet makkelijk. Maar je hebt wel gelijk, ik ben mensen tegen gekomen die al een derde generatie nederlander zijn tijdens m'n "werkverblijven" en die hadden nog steeds een moeilijk accent.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Iedereen praat altijd wel over Nederlan, cultuur en waarden. Maar zodra er een vakantie uitbreekt zit men binnen een paar uur in Turkije, Egypte, Thailand, Dominicaanse Republiek, zelfs Frankrijk is TE europees tegenwoordig. Ik kom uit Heemskerk en ga rustig in Friesland op vakantie hoor. genoegvannederland laat wel in het midden waar dat land ligt. Mischien moet hij er nog over denken. Dus weer Nederlander nummer driemiljoen die met Balkenende engels naar den vreemde gaat...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi artikel en ik geef jullie groot gelijk! Ik trek me steeds meer terug omdat ik anders iedere dag pijn en verdriet heb van wat er om me heen gebeurt. De media speelt een grote rol betreffende de grote hoeveelheid ellende die we over ons heen gestort krijgen in combinatie met teleurstellingen door het zich verschuilen achter regeltjes...niet alleen Nederland is daar een ster in helaas! Mijn passie is gedoofd inmiddels me beseffende dat ik dankbaar mag zijn dat ik in een voorheen mooi land ben geboren. Volgens onderzoek plegen meer mensen in een Rechtse samenleving zelfmoord, geen leuk vooruitzicht! In Afrika ben je als je alleen aan jezelf denkt eigenlijk al een beetje dood...Ik ben ik door jou en jij door mij. Dit gaat verder dan geld denken Rechtse mensen, ik vermeld dit maar even voor de zekerheid

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @berexstone: Afkomst verloochent zich niet!! Zelfs al verhuis je binnen Nederland; zo gauw je neerstrijkt in een ander deel zullen de autochtone inwoners aldaar ook vinden dat je een accent hebt. Dus dat geldt waarschijnlijk ook voor het gros dat emigreert idd. Ik zie niet in hoe dat relevant is voor dit stuk noch hoe dat als ernstig gekwalificeert kan/moet worden. Wanneer je de taal spreekt en bereidt bent je aan te passen ben je heel redelijk geintegreerd. Dat ze aan je tongval blijven horen dat je roots elders liggen, so what?? Mijn man uit het Zuiden woont nu al 13 jaar in het Noorden en nog steeds zijn er buurtgenoten/collega's etc. die tegen hem zeggen: "Jij komt van oorsprong niet uit het Noorden of wel". Nee, want behept met een zachte G. En???? Iedereen verstaat hem en hij verstaat iedereen. Zo werkt dat op internationaal niveau ook lijkt me. Zie het probleem niet. Een probleem zou zijn halsstarrig vasthouden aan eigen cultuur zonder aansluiting te zoeken of belangstelling te hebben voor de cultuur waar je in terecht gekomen bent. Goh,.......waar doet me dat aan denken??!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. En gelijk heeft u!
    Ik ben gevlucht naar België, op doorreis naar Spanje, hier tijdelijk verzand in een vriendin's kluwen en voel hier ook al de Vernederlandsing aankomen. Waardeloos! Nog een jaar, misschien 2, en dan sluit ik mij aan. Vanuit de hoge bergen in de Pyreneeën. (Eerst waarmaken) Ik heb het al zo lang gehad met Nederland...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je zet de puntjes op de i. Vooral wat betreft de typering van de politieke stromingen. Ik zie voor Nederland nog het meeste heil in opheffing. Maak er een Europese deelstaat van of zo. Verkopen aan de Saoedi's is ook een optie. Dan krijg ik misschien een mooie oprotpremie.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je zet de puntjes op de i. Vooral wat betreft de typering van de politieke stromingen. Ik zie voor Nederland nog het meeste heil in opheffing. Maak er een Europese deelstaat van of zo. Verkopen aan de Saoedi's is ook een optie. Dan krijg ik misschien een mooie oprotpremie.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. In 2002 gevlucht naar de Bourgogne na 24 jaar tegenwerking in Friesland van collega kunstenaars, galeries, pers en overheid

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een kleurrijke veer in je reet steken

De derde dag alweer in 2017. Gisteren zou je nog kunnen beschouwen als een aarzelend koude start, maar vandaag is het weer gewoon “business as usual”.  Een groot gedeelte van alle geschenken en presentjes van de afgelopen periode liggen liefdeloos, en al weer vergeten, in een hoek, een ander gedeelte al kapot in de vuilnisemmer. Volgens de normen van een autohandelaar is de waarde van het nieuwe jaar al met tientallen procenten gedaald, nee, nieuw duurt slechts maar een dag. Terwijl steeds meer economen moeten bekennen dat een alternatief sociaal en financieel beleid, zoals dat in Portugal ten uitvoer wordt gebracht, helemaal geen verdoemenis tot gevolg heeft, alternatieve energie helemaal geen utopische optie blijkt maar een reële mogelijkheid en allerlei artsen en andere deskundigen tot de conclusie komen dat het verhogen van de pensioenleeftijd achteraf veel meer nadelen dan voordelen heeft, steken, bij gebrek aan applaus, rechtse politici zichzelf dan maar een kleurrijke veer in

Een keet vol losseflodders, een beurs vol verantwoordelijkheid

Vijftien is hij, Maurice. In de regen van een gure februari dag wacht hij ongeduldig in de auto op zijn vriend Barry. De verlaagde Opel Astra is weliswaar een oud karretje, maar de drieduizend euro dure radio-installatie zorgt voor een heerlijke dreun. De afkeurende blikken van de voorbijgangers, op het parkeerterrein van de plaatselijke supermarkt, laten hem koud. De gedachte aan slimme plan om zijn vriend een kratje bier te laten kopen maakt hem alleen maar stoerder. Het feit dat hij nu niet in de schoolbanken zit, maar op de bijrijderstoel van deze gave wagen, getuigt van een zelfverzekerde volwassenheid. Zestig is hij, Ahmed. Onder een parasol, geniet hij van het zeezicht in de heerlijke februari zon. De Bentley, waarmee hij van het vliegveld werd gehaald, staat keurig in de bewaakte parkeergarage. Met een glanzende grijns op zijn gezicht nipt hij van zijn thee, leest een krant en straalt een zelfverzekerdheid uit, waaraan de Nederlandse Maurice een voorbeeld zou kunnen nemen. Het

Dualisme in een dwangbuis

“In de tweede kamer gaat alles sneller”, zei ze met een lach. Nog maar net verkozen tot de beste Europarlementariër van 2010 en sinds de laatste verkiezingen plaatsnemend in de fractie van de VVD, komt het - klaarblijkelijk aangeboren - dualistische karakter haar in de weg te zitten. Als minister Bolleboos een contract tekent met de Amerikanen, moet ze helaas achteraf vragen stellen. Misschien gaat het in Den Haag allemaal te snel. “Ik ben er om de regering te controleren” twitterde ze als antwoord op een vraag daarover door ondergetekende. Haar ex-Europa collega Sophie stelde vast dat het toch echt een VVD minister is, die schijnbaar zonder overleg met zijn eigen partij, deze actie had ondernomen. Zal ze zich staande houden in de slangenkuil van het Haagse, dat vastbijtende, in Bodengraven opgegroeide sterke individuutje. In het Europese Parlement was ze een opvallende verschijning, samen met Sophie in ’t Veld vechtend voor onze privacy. Jammer voor D66 dat ze gekozen heeft voor de VV