Doorgaan naar hoofdcontent

Kilometerheffing slecht voor sociaal stelsel.


Nog maar een paar dagen geleden was ik gematigd positief over die in te voeren kilometer heffing in Nederland. Met de nodige garanties leek me dat een aardig voorstel. Ik was ook wel tot de conclusie gekomen, dat de Porche’s en Ferrari’s goedkoper zouden worden, maar de hoop dat de rijkere wat meer gaat betalen heb ik al jaren geleden aangenomen als een illusie.
De voordelen komen pas te voorschijn bij het vroegtijdig overlijden van coureurs, en door sigarenrokende gestreste weggebruikers die zo wie zo al zeven jaar eerder overlijden dan de gemiddelde Nederlander. Zo worden de ziekenkosten goedkoper. Des te meer rokers ( waarvan ik er één ben) en hardrijders er lekker vroeg uitstappen, des te leger de verzorgingstehuizen zullen zijn. De omslag naar het afwijzen van zo’n systeem van kilometer beprijzen komt voort uit de angst voor een corrupte politie organisatie. Mensen die de wet moeten handhaven, maar zich zelf niet verplicht achten zich aan die zelfde wetten te houden.

Het opslaan van gefotografeerde kentekens met plaats en tijd willen ze om reden van latere opsporing van daders en getuigen niet opgeven. Dan moet de wet maar aangepast worden. We weten dat rechercheurs tegenwoordig bekentenissen en verklaringen al aanvullen met hun eigen fantasie. We hoeven ons dan ook geen illusies te maken, dat ze zich zullen houden aan de privacy wetgeving die ons moet beschermen. Een parlementaire enquête kan in 2020 dan onderzoek doen, na hoe het allemaal zo mis kon lopen. Natuurlijk wordt de wet na enkele jaren aangepast en kan, de dan aan de machtzijnde opsporing instanties, alle gegevens uit de big brother kastjes inzien, opslaan en gebruiken. Dat is geen onrealistische fictie, want we weten hoe die zaken gaan, voorbeelden genoeg. Nu worden beveiligingscamera’s gebruikt voor het vastleggen van overvallen en ongure figuren. Het zal niet lang meer duren of Minister Klink heeft die beelden ook ter beschikking en kan je ziektekosten premie verhogen omdat hij je waarnam tijdens de aankoop van sigaretten of een fles jenever.

Het niets te verbergen hebben kon altijd een excuus zijn om er niets op tegen te hebben, al die inbreuk op je privacy. Maar langzaam komen niet alleen overtredingen onder toezicht en bestraffing, maar ook de gewone dagelijkse gang van zaken. Rekening rijden is dus slecht voor de economie. Het stimuleert het ouder worden. Minder kilometers betekent minder stress en ongevallen, minder verkeersdoden, minder schade gevallen, kortom meer mensen die te oud worden, wat resulteert in vollere verzorgingstehuizen en een duurder sociaal stelsel.

Reacties

  1. 30-01 | 08:30
    Mijn-mening-telt-ook uit Echt:
    Zo kun je het ook zien ja ;) .

    30-01 | 08:41
    Gastelaar uit Oud Gastel:
    En wat dacht uw van al die mensen die minder werk krijgen. Minder stress, meer artsen zonder klanten, minder km, minder naar de garage. minder ongevallen, minder ambulanse personeel, minder sleepdiensten werk, minder verzekerings mensen, minder reapratie werkplaatsen. Kort om er is straks minder werk voor veel mensen. .

    30-01 | 08:54
    jt_wikel uit Wijckel:
    Mensen welke dan vaak schrijven "ik heb niets te verbergen" hebben geen idee wat er in de maak is. Bij een vrijwillige proef bij Nijmegen krijg je nu al boete als je op een weg rijdt waarvan de overheid vindt dat dat geen zin heeft. Niet omdat de weg afgesloten is voor verkeer, nee volgend de overheid heb je daar niets te zoeken. En zo zal de persoonlijke vrijheid steeds meer onder druk komen te staan. Net als het kinddossier, alle kinderen die iets anders zijn, denken of doen worden gelijk gestempeld, in een hokje geplaatst. Werkelijk verschrikkelijk, bah. .

    30-01 | 09:08
    Gastelaar uit Oud Gastel:
    jt wikel. Je bedoeld zeker, dat deze kinderen in een cel belanden. Dat is namelijk de gemakkelijkste oplossing bij jeugdzorg. .

    30-01 | 09:32
    Jansy Anders uit Alkmaar:
    Tja, als je zomaar iets weggooid zoeken ze op vingerafdrukken. Gelukkig staan die in jullie nieuwe paspoort. .

    30-01 | 10:41
    Inkomen-rechteloos uit Groningen:
    Het wordt echt griezelig en groezelig in Nederland hè! .

    30-01 | 10:45
    Buggen uit Groningen:
    Goh, waar blijven nu de waarborgen over privacy bescherming? Bestaat er nog enig draagvlak voor de kilometerheffing?

    30-01 | 10:49
    PiratePete:
    jt_wikel, Ik ben erg geschrokken van Uw reactie, en ik quote: ¨Bij een vrijwillige proef bij Nijmegen krijg je nu al boete als je op een weg rijdt waarvan de overheid vindt dat dat geen zin heeft. Niet omdat de weg afgesloten is voor verkeer, nee volgend de overheid heb je daar niets te zoeken.¨ Dat zijn praktijken die veelvuldig voorkwamen in de voormalige oostbloklanden. En nog steeds voorkomt in landen waar onderdrukking van de bevolking gewoongoed is. Ik heb dan ook moeite om te geloven dat zoiets in Nederland mogelijk is. .

    30-01 | 11:18
    robtimmer50 uit Groningen:
    In 2012 zult we post krijgen van de politie met vragen als waarom reed u toen op die plaats en om deze tijd wij, de politie, begrijpt niet waarom u daar op dat tijdstip was ons, politie, inziens had u daar en op die tijd niets te zoeken. Namens George Orwell.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor degenen die zich weinig of geen zorgen maken over hun privacy moeten het document Toezicht- en handhavingsarrangement Wet kilometerprijs van het VWS maar eens lezen (kun je aanklikken op de linkerkant van de kilometerheffing-nee site). Hier komt een beeld naar voren van in tot wat voor politiestaat Nederland straks is verworden. Totale repressie en controle door de overheid, de DDR is er niets bij. En voor wie zegt dat hij niets te verbergen heeft: droom maar lekker door . En wie gaat straks eigenlijk de controleurs controleren?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een kleurrijke veer in je reet steken

De derde dag alweer in 2017. Gisteren zou je nog kunnen beschouwen als een aarzelend koude start, maar vandaag is het weer gewoon “business as usual”.  Een groot gedeelte van alle geschenken en presentjes van de afgelopen periode liggen liefdeloos, en al weer vergeten, in een hoek, een ander gedeelte al kapot in de vuilnisemmer. Volgens de normen van een autohandelaar is de waarde van het nieuwe jaar al met tientallen procenten gedaald, nee, nieuw duurt slechts maar een dag. Terwijl steeds meer economen moeten bekennen dat een alternatief sociaal en financieel beleid, zoals dat in Portugal ten uitvoer wordt gebracht, helemaal geen verdoemenis tot gevolg heeft, alternatieve energie helemaal geen utopische optie blijkt maar een reële mogelijkheid en allerlei artsen en andere deskundigen tot de conclusie komen dat het verhogen van de pensioenleeftijd achteraf veel meer nadelen dan voordelen heeft, steken, bij gebrek aan applaus, rechtse politici zichzelf dan maar een kleurrijke veer in

Een keet vol losseflodders, een beurs vol verantwoordelijkheid

Vijftien is hij, Maurice. In de regen van een gure februari dag wacht hij ongeduldig in de auto op zijn vriend Barry. De verlaagde Opel Astra is weliswaar een oud karretje, maar de drieduizend euro dure radio-installatie zorgt voor een heerlijke dreun. De afkeurende blikken van de voorbijgangers, op het parkeerterrein van de plaatselijke supermarkt, laten hem koud. De gedachte aan slimme plan om zijn vriend een kratje bier te laten kopen maakt hem alleen maar stoerder. Het feit dat hij nu niet in de schoolbanken zit, maar op de bijrijderstoel van deze gave wagen, getuigt van een zelfverzekerde volwassenheid. Zestig is hij, Ahmed. Onder een parasol, geniet hij van het zeezicht in de heerlijke februari zon. De Bentley, waarmee hij van het vliegveld werd gehaald, staat keurig in de bewaakte parkeergarage. Met een glanzende grijns op zijn gezicht nipt hij van zijn thee, leest een krant en straalt een zelfverzekerdheid uit, waaraan de Nederlandse Maurice een voorbeeld zou kunnen nemen. Het

Dualisme in een dwangbuis

“In de tweede kamer gaat alles sneller”, zei ze met een lach. Nog maar net verkozen tot de beste Europarlementariër van 2010 en sinds de laatste verkiezingen plaatsnemend in de fractie van de VVD, komt het - klaarblijkelijk aangeboren - dualistische karakter haar in de weg te zitten. Als minister Bolleboos een contract tekent met de Amerikanen, moet ze helaas achteraf vragen stellen. Misschien gaat het in Den Haag allemaal te snel. “Ik ben er om de regering te controleren” twitterde ze als antwoord op een vraag daarover door ondergetekende. Haar ex-Europa collega Sophie stelde vast dat het toch echt een VVD minister is, die schijnbaar zonder overleg met zijn eigen partij, deze actie had ondernomen. Zal ze zich staande houden in de slangenkuil van het Haagse, dat vastbijtende, in Bodengraven opgegroeide sterke individuutje. In het Europese Parlement was ze een opvallende verschijning, samen met Sophie in ’t Veld vechtend voor onze privacy. Jammer voor D66 dat ze gekozen heeft voor de VV