Doorgaan naar hoofdcontent

De angst van mijn grootmoeder

Bijna vierennegentig is ze, mijn grootmoeder. Ze woont in een aanleunwoning, gaat zelf haar boodschappen uitzoeken en neemt nog regelmatig de bus naar de stad om een nieuwe bloemetjesjurk uit te zoeken bij, een door koninklijk besluit geëerde, kledingzaak met het predicaat hofleverancier.

Door de vlucht uit Nederland, opzoek naar meer respect en vrijheid, bestaat ons contact uit de enkele ansichtkaartjes op feestdagen en verjaardagen. De verre wereld gaat aan haar voorbij en de verhalen van familieleden, die mijn nieuwe onderkomen op het platteland van midden Portugal bezochten, ziet ze als beelden zonder begrijpelijke reden. Min of meer vrij van tegenwind – of het moesten de onvolkomenheden van het ouder worden zijn – geniet ze van haar dagbesteding, die bestaat uit allerlei bijeenkomsten in het aangrenzende bejaardentehuis. Toneelvoorstellingen, concerten, busreisjes, ze gaat overal naar toe en neemt deel aan bijna iedere activiteit die wordt aangeboden.

Ik kan het niet anders interpreteren dan een gevoel van angst, het feit dat ze plotseling, voor het eerst in jaren, gisteren opbelde. Haar dagelijkse routine van het door een “thuishulp” uittrekken van haar steunkousen, het kijken naar het achtuur journaal, de programmering van Nederland 1 en het afsluitende programma Pauw & Witteman, het nachtlichtje en de noodknop controle op haar nachtkastje, liep uit op een rusteloze nacht. Allicht niet alles begrijpend had ze gehoord dat ze geen hoofddoekje meer mag dragen in de bus. “Die meneer Bontes heeft dat echt gezegd!” stamelde ze, en ik kon haar niet overtuigen van het gezonde verstand dat andere politici zeker zullen hebben. Ik kan zo’n opmerking plaatsen als een ridicuul voorstel van een PVV-er, maar voor mijn grootmoeder komen dat soort berichten over als de werkelijkheid van een nieuwe maatschappij. Ze heeft al het één en ander aan veranderingen mee moeten maken. Iedere dag een andere mevrouw die haar steunkousen komt aan en uittrekken, haar vaste hulp die de moeilijkere huishoudelijke klusjes kwam doen komt niet meer. De huisarts heeft plaatsgemaakt voor een maatschap waarbij haar klachten en lichamelijke probleempjes slechts gedigitaliseerde gebeurtenissen geworden zijn. De enigste constante factor is de Marokkaanse jongeman die de, door haar uitgezochte, boodschappen netjes thuisbezorgt en zelfs voor haar uitpakt, in de koelkast plaatst en de moeilijk te openen verpakkingen alvast los maakt.

De enigste vrouwen met een hoofddoek die mijn grootmoeder kent zijn haar generatie genoten en de nonnen die af en toe komen helpen in het aangrenzende bejaardentehuis. Naast de jongen van de supermarkt heeft ze regelmatig contact met een oudere Turkse man die als vrijwilliger op “Klaartje” rijdt, het busje van een stichting, waarmee ouderen en gehandicapten zich tegen een symbolisch tarief kunnen verplaatsen. De televisiebeelden van islamitische probleemjongeren blijven voor haar binnen het beeldscherm, ver weg van dat kleine plaatsje in de Betuwe. Of de nonnetjes nu ook niet meer met de bus mochten komen naar die gezellige middagen in de recreatieruimte van het tehuis, of ze dat vriendelijke meisje dat haar zo af en toe haar steunkousen helpt nu ook weer gaat verliezen, en…. Och een opsomming van vragen. Ik wilde haar geruststellen maar, in een overtuiging van de waarheid van de televisie, kon ik haar niet angst niet wegnemen. Ik probeerde haar wel te vertellen dat, de voorstellen van die man op de televisie alleen voor moslims gelden en, het niet voor joodse keppeltjes, katholieke nonnen en gereformeerde zondagse hoedjes geldt, maar sinds mijn grootvader door NSB-ers in de oorlog is verraden en in 1944 is gedood, heeft mijn grootmoeder een angst opgebouwd voor nieuwe buren, vreemde mensen en uniformen. Ze kiest dan ook altijd de kant van de gene die het sympathiekst overkomt, ongeacht zijn of haar achtergrond. Ze noemt Geert Wilders “die gevaarlijke man”, had een gruwelijke hekel aan Balkenende. “Heeft het achter de ellebogen”, was haar aanhoudende commentaar en haar politieke voorkeur is opgehouden bij Joop den Uil. Ik ben een tijdje in de veronderstelling geweest, dat ze gezien haar aversie met de politieke televisiebeelden, op de PVV zou stemmen. Maar in haar ogen blijft “haar” Partij van de Arbeid nog altijd het enigste alternatief, al zou dan wel die aardige meneer Frans Timmermans de Minister President moeten worden.

Geschrokken ben ik wel. Dat ze eigenlijk genoeg heeft van het leven. Dat de angst voor de toekomst het heeft overgenomen van de overlevingsdrang waardoor ze, naar mijn inzicht, deze respectabele leeftijd heeft bereikt. “Je opa wilde ook niet en die is ook gewoon gegaan”, was een van de laatste zinnen die ze uitsprak tijdens ons lange gesprek. Ik kende mijn opa, haar tweede man, waarmee ze naar de oorlog is getrouwd, als een eigenwijze man. Hoe weet ik niet, maar het is waar dat hij een paar dagen voor zijn verhuizing naar een verzorgingstehuis plotseling overleed. Hij heeft zich tot het laatste moment verzet tegen dat besluit. Na een bezoek aan het tehuis, waarnaast mijn grootmoeder nu woont, was hij tot de conclusie gekomen dat hem alle persoonlijke vrijheid werd afgenomen en lijkt hij gewoon het besluit te hebben genomen om simpelweg dood te gaan. De gesprekken die hij had met de oudjes, die bij zes graden vorst, buiten in hun door een deken overdekte rolstoel, hun sigaartje moesten roken, zullen hem daar in gesterkt hebben.

Misschien is het wel de laatste keer dat ik mijn grootmoeders stem heb gehoord. Ondanks het feit dat we nooit een hechte band hebben gehad door onze botsende karakters, is het bedroevend om te horen hoe het Nederland van nu haar angst inboezemt. Gelijk mijn grootmoeder hebben de ouderen recht op een rustige laatste periode van hun leven, zonder de angst en lasten, veroorzaakt door gierige bankiers, een haatzaaiende politicus, onkundige pensioenbeheerders en volksvertegenwoordigers met een egoïstische agenda. Ik heb het gevoel dat mijn grootmoeder de eerlijkheid, die ergens in de mensheid verscholen moet liggen, niet meer zal meemaken. Door mijn besluit geen kinderen op deze wereld te zetten, hoef ik daar me geen zorgen over te maken. Misschien moet ik daar mijn troost maar uithalen, al weet ik dat de uitdrukking “het zal mijn tijd wel duren” achterhaald is.

Reacties

  1. Ik leef met vele oude dames zoals uw grootmoeder mee. Uw aandoenlijke verhaal is duidelijk. Wie nu nog anders denkt en achter de verwerpelijke ideeen van kopstoters, brievenbuspissers, zwangere vrouw in elkaar slaanders, wapenstokrammers en ander pluimage staat heeft m.i. een betonnen blok voor het hoofd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We moeten de actualiteitenprogramma's maar eens gaan screenen op de kans dat de berichten sommige bejaarden in de war kunnen brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herken heel veel ervaringen die ik zelf had met mijn moeder. Zij verafschuwde Wilders ook en hij boezemde haar angst in. Door Wilders kwamen veel van haar ervaringen uit de tweede wereldoorlog omhoog. Haar vlucht tijdens een bombardement beleefde zij opnieuw. Zij begreep niet dat er mensen zijn die sindsdien niets geleerd hadden en zij vond dat men dezelfde fouten ging maken. Helaas is zij er niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een kleurrijke veer in je reet steken

De derde dag alweer in 2017. Gisteren zou je nog kunnen beschouwen als een aarzelend koude start, maar vandaag is het weer gewoon “business as usual”.  Een groot gedeelte van alle geschenken en presentjes van de afgelopen periode liggen liefdeloos, en al weer vergeten, in een hoek, een ander gedeelte al kapot in de vuilnisemmer. Volgens de normen van een autohandelaar is de waarde van het nieuwe jaar al met tientallen procenten gedaald, nee, nieuw duurt slechts maar een dag. Terwijl steeds meer economen moeten bekennen dat een alternatief sociaal en financieel beleid, zoals dat in Portugal ten uitvoer wordt gebracht, helemaal geen verdoemenis tot gevolg heeft, alternatieve energie helemaal geen utopische optie blijkt maar een reële mogelijkheid en allerlei artsen en andere deskundigen tot de conclusie komen dat het verhogen van de pensioenleeftijd achteraf veel meer nadelen dan voordelen heeft, steken, bij gebrek aan applaus, rechtse politici zichzelf dan maar een kleurrijke veer in

Een keet vol losseflodders, een beurs vol verantwoordelijkheid

Vijftien is hij, Maurice. In de regen van een gure februari dag wacht hij ongeduldig in de auto op zijn vriend Barry. De verlaagde Opel Astra is weliswaar een oud karretje, maar de drieduizend euro dure radio-installatie zorgt voor een heerlijke dreun. De afkeurende blikken van de voorbijgangers, op het parkeerterrein van de plaatselijke supermarkt, laten hem koud. De gedachte aan slimme plan om zijn vriend een kratje bier te laten kopen maakt hem alleen maar stoerder. Het feit dat hij nu niet in de schoolbanken zit, maar op de bijrijderstoel van deze gave wagen, getuigt van een zelfverzekerde volwassenheid. Zestig is hij, Ahmed. Onder een parasol, geniet hij van het zeezicht in de heerlijke februari zon. De Bentley, waarmee hij van het vliegveld werd gehaald, staat keurig in de bewaakte parkeergarage. Met een glanzende grijns op zijn gezicht nipt hij van zijn thee, leest een krant en straalt een zelfverzekerdheid uit, waaraan de Nederlandse Maurice een voorbeeld zou kunnen nemen. Het

Dualisme in een dwangbuis

“In de tweede kamer gaat alles sneller”, zei ze met een lach. Nog maar net verkozen tot de beste Europarlementariër van 2010 en sinds de laatste verkiezingen plaatsnemend in de fractie van de VVD, komt het - klaarblijkelijk aangeboren - dualistische karakter haar in de weg te zitten. Als minister Bolleboos een contract tekent met de Amerikanen, moet ze helaas achteraf vragen stellen. Misschien gaat het in Den Haag allemaal te snel. “Ik ben er om de regering te controleren” twitterde ze als antwoord op een vraag daarover door ondergetekende. Haar ex-Europa collega Sophie stelde vast dat het toch echt een VVD minister is, die schijnbaar zonder overleg met zijn eigen partij, deze actie had ondernomen. Zal ze zich staande houden in de slangenkuil van het Haagse, dat vastbijtende, in Bodengraven opgegroeide sterke individuutje. In het Europese Parlement was ze een opvallende verschijning, samen met Sophie in ’t Veld vechtend voor onze privacy. Jammer voor D66 dat ze gekozen heeft voor de VV