Doorgaan naar hoofdcontent

Een gewone dag

De slaapkamer lijkt het zelfde als ik wakker wordt. Gewoon een beetje rommelig, m’n vrouw naast me, dromend over de gebeurtenissen van gisteren, onze kleding verspreidt over de vloer. Toch bekruipt me een raar gevoel van realisme en achterdocht, het lijkt alsof ik in een nieuwe vorm van wakker zijn bevindt. De ketel op het gasstel in de keuken is nog steeds rood, en na een paar minuten klinkt het fluitje nog hetzelfde als in mijn herinneringen. Met een ouderwets opgeschonken beker koffie, wordt mijn voorgevoel van onbehagen bevestigd bij het aanzetten van de TV. Zoals altijd gewoon nieuws op RTL7, dezelfde presentator, de zelfde leader, de zelfde beurs berichten rollend in een balkje. Het nieuws komt me alleen vreemd voor.

Europa is één geheel, de Joden hebben een eigen land, Palestina is een concentratiekamp omringd door hoge muren en hekken met prikkeldraad, Amerika voert oorlog in Irak, Afghanistan en Pakistan. Een Europees samengesteld leger doet mee. De president, van Belgische afkomst, vertegenwoordigd Europa tijdens een staatbezoek aan President Palin van de USA. Beelden van openbare executies van internet terroristen, de arrestatie van een man op Schiphol vanwege de weigering zijn geloofsovertuiging in de vragenlijst in te vullen. Na een toespraak van de Nederlandse premier Wilders, waarin hij aankondigt dat iedere burger verplicht is zich te laten chippen, zet ik mijn televisie op Nederland 1. In de veronderstelling dat het RTL programma een persiflage is drink ik schouderophalend mijn koffie.

Waarom ik eerst een code moet in typen op mijn afstand bediening is me onduidelijk. Misschien ben ik nog wat slaperig, maar het ontbreekt me aan iedere logische verklaring. Mijn vrouw wordt wakker, met haar ogen nog half dicht pakt ze de afstandsbediening uit mijn hand, tikt een paar cijfers en Nederland 1 verschijnt op het scherm. “Kun je die code nu nog steeds niet onthouden?” vraagt ze me getergd. Het logo in de linker bovenhoek geeft de Nederlandse staatsomroep aan. Viewer NL1618435A65, toegangsprioriteit 3, het beeld is groen, de tekst; U bent niet gemachtigd deze beelden te zien, voor meer informatie kunt U contact opnemen met uw persoonlijke moderator. Mijn vrouw komt uit de badkamer en ik kijk haar vragend aan. “Dan had je maar geen kritische column op internet moeten schrijven”, zegt ze, “hoe stom kun je zijn”.

In een roes van verbijstering vraag ik haar om me te knijpen. Ik voel me weliswaar wakker, maar dit moet een droom zijn. “Je bent wakker, gek” De fluitketel produceert haar welbekende toontje in de keuken. “Nog een bakkie koffie?” Ze pakt mijn mok en terwijl ze naar het gasstel loopt vraagt ze me of ik bij mijn besluit blijf. “Welk besluit?” Ik weet niet wat ze bedoeld. “Dat je die chip weigert, vandaag is de laatste dag dat het kan” Opzoek naar me zelf loop ik haar achterna de keuken in. “Lieverd, wat gebeurd hier allemaal, dit moet een nachtmerrie zijn, ik wil wakker worden!” Ze gaat door de knieën en pakt met beide handen mijn hoofd vast. “Dit gaat nu al tijden zo, je moet eindelijk de realiteit eens onder ogen zien”, zegt ze op een verontrustte toon, “als je zo doorgaat komen ze je binnenkort halen”.

Het schijnt dat ze me iedere ochtend het zelfde moet vertellen. We zijn niet meer verzekerd omdat we roken, we mogen Nederland niet meer in omdat we een paar keer in een Islamitisch land op vakantie waren. Mijn geschiedenis als sympathisant van PSP en later de SP, Islamitische vrienden, de tegenspraak die ik uitte via mijn eigen website, heeft als gevolg dat we geen IP adres meer krijgen toegewezen. Volgens mijn vrouw heb ik op een gegeven moment de realiteit niet kunnen aanvaarden, en leef ik sindsdien met allerlei waanbeelden. Ik geloof nog steeds dat de democratie heeft gewonnen na de Tweede Wereldoorlog, dat mensen niet vervolgt mogen worden na aanleiding van hun geloof of afkomst, dat je privéleven wordt beschermd. Terwijl ze haar jas aantrekt kijkt ze me nog eens indringend aan. “Ga nu maar gewoon de kachel klaar maken voor vanavond, en maak de zonnepanelen schoon”. Ze knoopt haar jas dicht en steekt een button met C3 op haar kraag. “Ik moet aan het werk, lieverd, de gasbus is bijna leeg en we moeten morgen je medicijnen halen” Terwijl ze in de deur opening staat doet ze nog een keer een poging om me te overtuigen.

De Nazi’s hebben de oorlog helemaal niet verloren, het heeft alleen wat langer geduurd om alle idealen waar te maken. Gehandicapten worden niet meer verzorgd door de maatschappij, alles wat je doet wordt geëvalueerd door je persoonlijke moderator, Je medicijnen uit het zwarte circuit kun je nog met contant geld betalen, verder moet alles met je pinpas. We hebben geen recht op gezondheidszorg of elektriciteit en door jou stellige overtuigingen zijn we nu ingedeeld in klasse 3. We hebben nog geluk, de meeste moslims en mensen met een donkere huidskleur zijn gelabeld met categorie 4, die worden gelijk gedeporteerd als ze kritiek hebben. We mogen blij zijn met ons plekje hier, onze eigen zonnepanelen, groente tuintje en waterput. Alleen daardoor kunnen we nu nog overleven. Je zou blij moeten zijn dat je geen internet en telefoon meer hebt, dan kun je op die manier geen fouten maken. Ik hou van je, en daarom leef ik dit leven met je, maar het is wel een grote opoffering.

Terwijl ze de deur achter zich dicht trekt neem ik een slok uit m’n koffiemok, kijk ik op de kalender waar 13-3-2013 is afgevinkt, achterblijvend met de vraag of ik wakker ben.

Reacties

  1. Wow, wat een verhaal. Ik krijg er kippenvel van. Heel erg goed! IJzingwekkend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed hoor. Mooi geschreven. maar hopelijk een doemscenario. Het zal ook direct zo'n vaart niet lopen, eens krijgen de mensen toch wel hun verstand, mag ik hopen. Al moeten ze het misschien eerst wel even een beetje voelen, voor ze het geloven. Ik ga me in elk geval weer flink inzetten voor deze verkiezingen hoor Neerslag. Was ik toch al van plan. Voor de menselijkheid.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een kleurrijke veer in je reet steken

De derde dag alweer in 2017. Gisteren zou je nog kunnen beschouwen als een aarzelend koude start, maar vandaag is het weer gewoon “business as usual”.  Een groot gedeelte van alle geschenken en presentjes van de afgelopen periode liggen liefdeloos, en al weer vergeten, in een hoek, een ander gedeelte al kapot in de vuilnisemmer. Volgens de normen van een autohandelaar is de waarde van het nieuwe jaar al met tientallen procenten gedaald, nee, nieuw duurt slechts maar een dag. Terwijl steeds meer economen moeten bekennen dat een alternatief sociaal en financieel beleid, zoals dat in Portugal ten uitvoer wordt gebracht, helemaal geen verdoemenis tot gevolg heeft, alternatieve energie helemaal geen utopische optie blijkt maar een reële mogelijkheid en allerlei artsen en andere deskundigen tot de conclusie komen dat het verhogen van de pensioenleeftijd achteraf veel meer nadelen dan voordelen heeft, steken, bij gebrek aan applaus, rechtse politici zichzelf dan maar een kleurrijke veer in

Een keet vol losseflodders, een beurs vol verantwoordelijkheid

Vijftien is hij, Maurice. In de regen van een gure februari dag wacht hij ongeduldig in de auto op zijn vriend Barry. De verlaagde Opel Astra is weliswaar een oud karretje, maar de drieduizend euro dure radio-installatie zorgt voor een heerlijke dreun. De afkeurende blikken van de voorbijgangers, op het parkeerterrein van de plaatselijke supermarkt, laten hem koud. De gedachte aan slimme plan om zijn vriend een kratje bier te laten kopen maakt hem alleen maar stoerder. Het feit dat hij nu niet in de schoolbanken zit, maar op de bijrijderstoel van deze gave wagen, getuigt van een zelfverzekerde volwassenheid. Zestig is hij, Ahmed. Onder een parasol, geniet hij van het zeezicht in de heerlijke februari zon. De Bentley, waarmee hij van het vliegveld werd gehaald, staat keurig in de bewaakte parkeergarage. Met een glanzende grijns op zijn gezicht nipt hij van zijn thee, leest een krant en straalt een zelfverzekerdheid uit, waaraan de Nederlandse Maurice een voorbeeld zou kunnen nemen. Het

Dualisme in een dwangbuis

“In de tweede kamer gaat alles sneller”, zei ze met een lach. Nog maar net verkozen tot de beste Europarlementariër van 2010 en sinds de laatste verkiezingen plaatsnemend in de fractie van de VVD, komt het - klaarblijkelijk aangeboren - dualistische karakter haar in de weg te zitten. Als minister Bolleboos een contract tekent met de Amerikanen, moet ze helaas achteraf vragen stellen. Misschien gaat het in Den Haag allemaal te snel. “Ik ben er om de regering te controleren” twitterde ze als antwoord op een vraag daarover door ondergetekende. Haar ex-Europa collega Sophie stelde vast dat het toch echt een VVD minister is, die schijnbaar zonder overleg met zijn eigen partij, deze actie had ondernomen. Zal ze zich staande houden in de slangenkuil van het Haagse, dat vastbijtende, in Bodengraven opgegroeide sterke individuutje. In het Europese Parlement was ze een opvallende verschijning, samen met Sophie in ’t Veld vechtend voor onze privacy. Jammer voor D66 dat ze gekozen heeft voor de VV