Doorgaan naar hoofdcontent

Taal nog Kerk


Waarin kunnen we ons als burgers nu nog in verenigen?
Er is maar weinig houvast meer voor de gemiddelde bewoner van deze aardkloot. Waren we vroeger nog verbonden met onze medemens door een religie, een geboortestreek, of het opgedrongen uitmaken van een klasse, zijn deze zuilen van verbroedering nu vrije eilandjes waar we via de springplank van emancipatie en onderricht vrolijk rond zwerven.

Religie is slechts nog een keuze bij gebrek aan wetenschappelijk inzicht. Katholieken worden zomaar Jood, Islamiet of Boeddhist. Onwetenden die het naleven van regels en wetten, door enkele in zich zelf gelovende voorgangers verwoorde interpretaties van overleveringen, als vervolmaking van hun bestaan hebben gekozen. Regels waarin geboorterecht, bekering, heiligverklaring en uitsluiting als normen en voldongen waarheden worden gepresenteerd. Iedere religie is de ware, en de wetenschappelijke feiten slechts verzinsels van ongelovigen. Een voormalig Islamiet maakt een goede Christen, een zon aanbiddende Afrikaan maakt na enige aandrang een goede Moslim en een Zuid-Amerikaanse indiaan is goed om te praten tot een praktiserend Katholiek. Vastigheden en oorspronkelijke verhoudingen zijn verjaarbaar door de invloed van migratie en opgelegde waarheden, in ruil voor genereuze oplossingen en spirituele bijstand. Ook de grote wereld religies lijken steeds meer sektarische trekjes te krijgen. Religie is een reden tot verwijdering geworden, in plaats van een gezamenlijk optrekken naar betere vooruitzichten.

De cohesie tussen individuen omdat ze nu eenmaal de zelfde geboortegrond hebben is al lang verwaterd. Het dialect waarin mensen communiceren wordt als een rem gezien op de sociale vaardigheden. Migratie binnen de eigen windstreken is gewoon geworden. Werk, sociale ladders, egoĆÆsme, prestatiedrang en vooral financieel geluk lijkt alleen te vergaren in een wereld van “Algemeen Beschaafd”. De boodschap is niet meer belangrijk, slechts de vorm waarin deze ten tonele wordt gebracht is belangrijk. Iedere generatie schuift de meetlat weer iets verder, waardoor de oudere, en dus niet meer serieus te nemen, puristen de verdedigingslinie proberen op te hogen met slechts voor de eigen aanhang begrijpelijk taalgebruik. De moderne jongeling heeft daar geen boodschap aan en gebruikt het communicatiemiddel taal op geheel eigen wijze. Deze nieuwe vorm mag dan voor de taalpuristen, ofwel taalzuiveraars, moeilijk te begrijpen zijn, het is wel universeel binnen de nieuwe generatie.

Die taalpuristen hekelen al die taalvariatie. Ze kunnen dan wel streven naar het gebruik van vaste taalregels, een vaste uitspraak en een woordenschat die met inachtneming van die regels en uitspraak zijn opgebouwd, maar vernieuwing is niet tegen te houden. Ze weerstreven zelfs de regionale verschillen, die een afwijkende uitspraak veroorzaken, waarmee ze ook de verbondenheid door afkomst proberen te ondermijnen.

Vaak wordt door dat soort taalpuristen ook jargon bestreden, waar het de betekenis van woorden uitholt. Vooral politiek jargon is om die reden vaak het onderwerp van taalpurisme. Voor de nieuwe generatie is al die ouderwetse regelgeving, groots genoemd “Algemeen Beschaafd”, slechts een jargon uit een vervlogen tijd. Te langzaam, niet geschikt voor de huidige communicatie snelheid van SMS en internet.

Er zijn niet erg veel mogelijkheden om de “wettelijke” taal te beĆÆnvloeden. Op nationale schaal kunnen taalinstituten (zoals in het Nederlands taalgebied de Taalunie) een beschrijving van de taal vaststellen, zoals die door docenten onderwezen zou moeten worden, en sommige regeringen stellen vast hoe de taal gespeld moet worden, en soms in welk schrift die geschreven moet worden. Maar autoriteit heeft geen invloed op de dagelijkse omgangsvormen en loopt vaak ver achter de feitelijke vorm van schrijven en spreken aan. In wezen blijft er voor de aanhangers van “het juiste woord” slechts het corrigeren van gesprekspartners wanneer zij een fout maken. Personen die erg ver gaan op het gebied van taalpurisme, en op iedere fout geschreven “d” of “dt” reageren, worden in Nederland vaak als ergerlijk ervaren wanneer ze communicerende individuen voortdurend wijzen op fouten, ook wanneer die daar geen behoefte aan hebben. Natuurlijk blijven er altijd van die ArchaĆÆserende puristen die de literaire gouden eeuw in hun geschiedenis willen doen herleven. Gelukkig zijn er ook Etnografische puristen, die met hun idealisering van het platteland, de streektalen en volksverhalen levend proberen te houden, zodat mensen zich verbonden blijven voelen met hun geboortegrond. Omdat er nu eenmaal een groep elitaire puristen zal blijven bestaan waarbij hun taalgebruik binnen een bepaalde hogere sociale klasse geĆÆdealiseerd wordt, is het goed dat er een vernieuwende tegenstroom is.

Al veel te lang is de vorm van taal belangrijker geweest dan de boodschap zelf. Het zelfde geldt voor de religies. Het goudgehalte van de Kathedraal lijkt nog steeds belangrijker te zijn dan de armoede van haar bezoekers. Nieuwe technieken zorgen voor nieuwe manieren van communicatie, in een taal die niet gedomineerd wordt door vorm, maar door inhoud. Wereldwijd een mix van Engels, internationale afkortingen en uitdrukkingen van gevoelens. Geheimen blijven geen geheimen meer. Pluriforme communicatie door aaneenkoppeling van diversiteit, een geweldige vooruitgang op zoek naar een vernieuwde samenhang. Serieuze zaken worden net zo goed begrepen als ironie en geen autoriteit, kerkelijk of wettelijk, die dat nog kan voorkomen. De nieuwe generatie laat van zich horen, betrokken en met bonafide overdenkingen, en gelukkig hebben ze hun eigen manier gevonden. Eigenlijk zijn ze weer bij de manier waarop taal wordt omschreven; “Spraakklanken met behulp waarvan de mensheid samenwerkt en waarmee men zijn gedachtes en gevoelens aan anderen kenbaar maakt”. Lastig voor die enkele taalpurist, maar ook Vondel, Shakespeare en zelfs de Bijbel worden bijna iedere generatie weer opnieuw vertaald in begrijpelijke zinnen.

Reacties

  1. Zodra geloof betekend iets willen aannemen waarvoor geen enkel bewijs is. Het veroordelen van een ander die dit niet gelooft is dus raar want die gene wil het geloven mits het aantoonbaar ergens op gebasseerd is. Dus niet de ongelovige is ongelovig maar de gelovige. Aan de basis van vele conflicten ligt een aanname. Een aanname is de basis van ieder geloof. daarom is het geloof ook de basis van bijna ieder conflict.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een kleurrijke veer in je reet steken

De derde dag alweer in 2017. Gisteren zou je nog kunnen beschouwen als een aarzelend koude start, maar vandaag is het weer gewoon “business as usual”.  Een groot gedeelte van alle geschenken en presentjes van de afgelopen periode liggen liefdeloos, en al weer vergeten, in een hoek, een ander gedeelte al kapot in de vuilnisemmer. Volgens de normen van een autohandelaar is de waarde van het nieuwe jaar al met tientallen procenten gedaald, nee, nieuw duurt slechts maar een dag. Terwijl steeds meer economen moeten bekennen dat een alternatief sociaal en financieel beleid, zoals dat in Portugal ten uitvoer wordt gebracht, helemaal geen verdoemenis tot gevolg heeft, alternatieve energie helemaal geen utopische optie blijkt maar een reĆ«le mogelijkheid en allerlei artsen en andere deskundigen tot de conclusie komen dat het verhogen van de pensioenleeftijd achteraf veel meer nadelen dan voordelen heeft, steken, bij gebrek aan applaus, rechtse politici zichzelf dan maar een kleurrijke veer in

Een keet vol losseflodders, een beurs vol verantwoordelijkheid

Vijftien is hij, Maurice. In de regen van een gure februari dag wacht hij ongeduldig in de auto op zijn vriend Barry. De verlaagde Opel Astra is weliswaar een oud karretje, maar de drieduizend euro dure radio-installatie zorgt voor een heerlijke dreun. De afkeurende blikken van de voorbijgangers, op het parkeerterrein van de plaatselijke supermarkt, laten hem koud. De gedachte aan slimme plan om zijn vriend een kratje bier te laten kopen maakt hem alleen maar stoerder. Het feit dat hij nu niet in de schoolbanken zit, maar op de bijrijderstoel van deze gave wagen, getuigt van een zelfverzekerde volwassenheid. Zestig is hij, Ahmed. Onder een parasol, geniet hij van het zeezicht in de heerlijke februari zon. De Bentley, waarmee hij van het vliegveld werd gehaald, staat keurig in de bewaakte parkeergarage. Met een glanzende grijns op zijn gezicht nipt hij van zijn thee, leest een krant en straalt een zelfverzekerdheid uit, waaraan de Nederlandse Maurice een voorbeeld zou kunnen nemen. Het

Dualisme in een dwangbuis

“In de tweede kamer gaat alles sneller”, zei ze met een lach. Nog maar net verkozen tot de beste EuroparlementariĆ«r van 2010 en sinds de laatste verkiezingen plaatsnemend in de fractie van de VVD, komt het - klaarblijkelijk aangeboren - dualistische karakter haar in de weg te zitten. Als minister Bolleboos een contract tekent met de Amerikanen, moet ze helaas achteraf vragen stellen. Misschien gaat het in Den Haag allemaal te snel. “Ik ben er om de regering te controleren” twitterde ze als antwoord op een vraag daarover door ondergetekende. Haar ex-Europa collega Sophie stelde vast dat het toch echt een VVD minister is, die schijnbaar zonder overleg met zijn eigen partij, deze actie had ondernomen. Zal ze zich staande houden in de slangenkuil van het Haagse, dat vastbijtende, in Bodengraven opgegroeide sterke individuutje. In het Europese Parlement was ze een opvallende verschijning, samen met Sophie in ’t Veld vechtend voor onze privacy. Jammer voor D66 dat ze gekozen heeft voor de VV