Doorgaan naar hoofdcontent

Extremisme, niet op zondag!

21 December 2008

Het Extremisme begint dieptragische vormen aan te nemen in Nederland, terwijl het kabinet het ene na het andere verbod uitvaardigt, een psychiatrisch gestoorde dominee foetussen door brievenbussen mikt, was het uit de staatkundig gereformeerde hoek nog wat stilletjes.
SGP-leider Bas van der Vlies wil zich voor het einde van dit jaar nog graag even zijn extremisme tentoonstellen.

De homofobische van der Vlies is inmiddels op de hoogte dat de Tour de France op zondag 4 juli 2010 in Nederland van start gaat. En nu is deze politieke strateeg een beetje bang dat door de tour, in het jaar 2010, er voor zal zorgen dat gelovige ambtenaren misschien weleens verplicht zouden kunnen worden om op die dag te werken. Schande!

Volgens Van de Vlies heerst er nu al onrust onder de ambtenaren in plaatsen op de Zuid-Hollandse eilanden en in Zeeland omdat deze bewoners veel WAARDE HECHTEN AAN HUN ZONDAGSRUST.
In de tien geboden staat nu eenmaal dat ook je vrouw of je slaaf recht heeft op een vrije dag. Er zat voor deze vrouwen-onderdrukker dan ook niets anders op om hierover snedige vragen te stellen in de Tweede Kamer aan staatssecretarissen Jet Bussemaker (Sport) en Ank Bijleveld (Binnenlandse Zaken). Gelukkig is een spoeddebat uitgebleven, dat werd verhinderd door de dood van een Nederlandse militair, een economische crisis, erbarmelijke omstandigheden in de ouderenzorg, een pittige recessie en natuurlijk alarmerende berichten uit de jeugdzorg.

Ik wilde er het mijne van weten, en dacht hierover informatie te kunnen vinden op de website van het Reformatorisch Dagblad, maar........

"Fijn dat u belangstelling hebt voor refdag.nl, de nieuwssite van het Reformatorisch Dagblad. Vandaag is het zondag. We wijden deze dag in het bijzonder aan de dienst van God. Wij beschouwen de zondag als een rustdag, een opdracht van God en een geschenk, waar we dankbaar voor mogen zijn. Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet. Staat het nieuws dan stil op zondag? Nee, dat niet - we leven in een jachtige tijd waarin het verschil tussen zondagen en werkdagen helaas steeds kleiner wordt. Morgen brengen we u graag weer op de hoogte van de dagelijkse gebeurtenissen, voorzien van achtergronden, commentaar en opiniërende artikelen. Zoals u dat van ons gewend bent."

Was getekend: De Hoofdredactie van het Reformatorisch Dagblad

De SGP bestaat al weer 90 jaar! Hoera! 90 jaar lang in Nederland is er al plek voor een partij die actief homoseksuelen en vrouwen uit de fractie weert. De Religieus Extremisten hebben een feestje te vieren, waar herdacht wordt hoe de afgelopen 90 jaar het Christendom aan iedereen werd opgedrongen.
Sinds 1918 is de SGP, als een rots, niet weg te branden uit de Tweede Kamer. De partij stelt zich op de grondslag van "Gods Woord", zoals daarvan belijdenis gedaan wordt in de artikelen 2 tot en met 7 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Zij onderschrijft geheel en onvoorwaardelijk de Drie Formulieren van Enigheid, zoals deze zijn vastgesteld in de Nationale Synode, gehouden te Dordrecht in de jaren 1618 en 1619. Zij belijdt mitsdien het absoluut gezag van Gods Woord over alle terreinen van het leven en derhalve mede over het terrein van het staatkundige en maatschappelijke leven zoals nader uitgewerkt in het Program van Beginselen.

Dordtse Synode? De synode van Dordrecht, gehouden in 1618-1619 nadat de strijd tussen de Leidse god”geleerden” Arminius en Gomarus door prins Maurits was beslecht in het voordeel van de laatste.
Hiertoe werd Maurits’ politieke tegenstrever, Johan van Oldenbarneveldt, op diens last onthoofd. Fraaie partij toch die zich baseert op beginselen die de ruimte moesten krijgen door een slachtpartij.
Dat zou dan zijn, na de ontdekking van het heliocentrische universum maar voor het begin van de Verlichting.Wij hebben het hier over de mannenbroeders (géén zusters!) die het beste met Nederland en haar burgers voor hebben.

In de beginselen van de stelt de SGP: (bron: Wikipedia)
Wetgeving en bestuur mogen de prediking van het Evangelie niet hinderen, maar moeten deze bevorderen. De Kerk van Christus dient wel onderscheiden te worden van elke vereniging en moet naar eigen rechten beschermd worden. Dientengevolge behoren ongeloofspropaganda, valse religies en anti-christelijke ideologieën door de overheid uit het openbare leven te worden geweerd.

Geen ruimte dus voor andere godsdiensten (laat staan goddeloze overtuigingen), de staat ingericht volgens de normen en waarden van de Bijbel. Kortom: schuilkerken, slavernij, censuur, vrouwenonderdrukking enz. Volgens het beginselprogramma streeft de SGP naar een regering die ingericht is naar het voorbeeld uit de bijbel. In haar voorlichtingsdossier over theocratie schrijft de SGP: “Theocratie betekent letterlijk: Godsregering. God vraagt van ons in Zijn Woord, de Bijbel, dat wij leven overeenkomstig Zijn geboden. Hij heeft daar recht op als onze Schepper en Onderhouder. (…) Elk mens heeft dus de Bijbelse opdracht om te leven volgens Gods Woord. Ook de overheid heeft die opdracht”. De SGP wijst publieke uitingen van niet-christelijke godsdiensten af. Gewoon een Nederlandse variant van Iran dus!

De SGP doet haar principes geen geweld aan als zij zich positief uitspreekt voor de democratische regeervorm, stelt drs. Fred den Boef .(bron: Reformatorisch Dagblad) Theocratie is namelijk geen regeervorm, maar een regeernorm. Vorm/norm is een handige woordspeling en het moet natuurlijk verhullen wat er werkelijk mee bedoeld wordt. Waarom zouden we wat we in de regering van de kerk accepteren, niet ook toepassen in de sfeer van de politiek? Het kwaad zit niet in de democratische besluitvormingsmethode, maar in de idee van de volkssoevereiniteit. Theocratie als regeernorm heeft als tegenpool de volkssoevereiniteit.
Bij een regeernorm gaat het om de vraag aan welke bron de overheid haar gezag ontleent.
De volkssoevereiniteit heeft haar wortels in de verlichting en stelt dat de overheid haar gezag ontleent aan het volk. De theocratie daarentegen erkent uitsluitend God als soeverein. Daarmee is de SGP dus eigenlijk tegen de Democratie!

Ze staan voor zoiets als: alle mensen zijn gelijk maar alleen blanke, christelijke, hetro mannen hebben stemrecht. Natuurlijk, als de SGP het land zou besturen, wordt het beleid anders. Winkels zullen op zondag gesloten zijn. Het lijkt erop neer te komen dat we zondagswerkers maar weer de doodstraf moeten krijgen. Het zal nog een gedoe worden als de coureurs, in de Tour de France, het landschap van Zeeland op de heilige zondag doorkruisen! Gelukkig hoeven we geen protest groepen te verwachten, want protesteren is ook werk.

Ter gelegenheid van het feit dat 400 honderd jaar geleden de ‘Nadere Reformatie’ in Zeeland ontstond, werd er een ‘onvergetelijke samenkomst’ georganiseerd. Het Reformatorisch Dagblad van 14 november 2008 maakte een levendig verslag van de toespraken voor de SGP belangrijke feestelijke gebeurtenis.
Er werd 'geklaagt' dat er ten onrechte de indruk wekt dat de SGP zich niet voluit houdt aan de democratische spelregels zoals die in de Grondwet zijn verankerd houdt. Nou, uit hun beginsels is dat ook niet zo moeilijk vast te stellen.

De taak voor de extremistische SGP is dus te laten zien dat iedere vergelijking met Iran belachelijk is en voortkomt uit totale onkunde. Zowel de geschiedenis als het heden zouden die waanbeelden snel tot domheid reduceren. Dat geldt ook voor de relatie tussen SGP en parlementaire democratie.
In feite wreekt zich hier het grote gebrek aan apologetiek bij de SGP. In plaats van een jubileumbundel was een apologetisch werk beter geweest. Met andere woorden; juichend en jubelend de theocratie in! Alleen Iran is achterlijk!

Ook de discussie die de afgelopen weken binnen de SGP is gevoerd, is niet bepaald een voorbeeld van een open en volwassen debat. De waaier aan standpunten maakt duidelijk dat er allerminst eenduidig wordt gedacht over de invulling van het begrip theocratie. Partijleden die zelf deel uitmaken van vertegenwoordigende of bestuurlijke organen tonen zich (enigszins) opgelucht over de vervanging ervan door de term Bijbels genormeerde politiek. Daar kunnen zij beter mee uit de voeten en de begripsvervanging verlost hen van het antidemocratisch imago dat de partij heeft. Een andere groep trouwe partijleden vreest echter dat met de term tegelijkertijd het bijbehorende beginsel overboord wordt gezet. Zij trekken hard aan de alarmbel.

Nee hoor, antidemocratisch is de SGP nog steeds. Helemaal geen imago-probleem. Geen enkele SGP’er vindt het tegenwoordig prettig om ”fundamentalist” te worden genoemd. Oorspronkelijk werd die aanduiding gebruikt voor orthodoxe protestanten in de VS die de fundamentals (fundamenten) van de reformatorische belijdenis verdedigden. Maar vandaag de dag associeert men het begrip met moslimextremisme. Alle reden voor gereformeerden om zich te verzetten wanneer ze het etiket ”fundamentalisten” krijgen opgeplakt. Een SGP-er is dus geen ‘fundamentalist’. Nee, eerwaarde! Een lid van de Ku Klux Klan is ook geen racist!

De SGP is als de dood voor een regering die, dankzij een politieke meerdeheid, programma’s kan realiseren die tegemoet komen aan de wensen van het volk. Die gedachte is zondige grootheidswaanzin. God de Heere Zelf regeert, onafhankelijk van welke menselijke inspanning ook.
Zelfs toen Nero, Napoleon en Hitler aan de macht waren, ging er niets buiten Zijn bestuur om. Dus alleen niet-christelijke dictators kunnen tirannen zijn.

Ds. Visscher wijst er in zijn bijdrage ter gelegenheid van de 90-jarige SGP echter op dat er twee grote, nieuwe gevaren zijn. Het ene is dat van de secularisatie, het andere van de islam. Het is duidelijk winst dat ds. Visscher deze twee naast elkaar heeft gezet. Hij concludeert dat het gevaar van de islam in het niet valt bij dat van de seculiere staat. Terecht. Wie daaraan twijfelt moet zich eens afvragen: welke moslim is er in Nederland begonnen over het opheffen van het verbod op godslastering?
Of over het legaliseren van het homohuwelijk?
Of over de winkelopenstelling op zondag?
Welke moslim heeft zich verzet tegen de vrijheid van onderwijs?
Kortom: laten christenen nu eens leren dat het grote gevaar van deze tijd niet schuilt in een aantal Goudse Marokkaantjes maar in de seculiere buurman die iedere morgen zo vriendelijk groet.
De terreurdreiging komt wellicht heviger vanuit de extremistische "Christelijke" kerken, dan vanuit een binnengevlogen Moslim terrorist. Conclusie: SGP misbruikt haar parlementaire en burgelijke vrijheden om die voor anderen te verbieden.
De term reactionair dekt de lading in het geheel niet. Deze partij is net zo gevaarlijk voor de democratie als moslims die vliegtuigen in wolkenkrabbers parkeren. Volgens mij is de SGP altijd in de Tweede Kamer getolereerd omdat ze nooit meer dan 3 zetels wisten te bemachtigen. Zoiets als die demente tante die je op verjaardagspartijen ziet. Getalsmatig heeft de SGP geen landelijke macht, maar wel in hun eigen enclaves. En als dat wordt toegestaan, dan mag het schijnbaar ook.

De SGP valt dus onder het gedoogbeleid. Want het opzetten tot homohaat, het discrimineren van vrouwen, en het koppelen van kerk en staat zijn allemaal overtredingen, die justitie zou kunnen aanklagen. Steeds weer hebben ze commentaar op het gedogen van andere vrijheden, maar hebben zelf slechts bestaansrecht door dat ze gedoogd worden. De SGP is een voorbeeld voor andere religieus fundamentalistisch tuig, dat die partij kan gebruiken als argument voor het oprichten van eigen organisaties.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Passie voor Nederland

Een paar jaar geleden verliet ik Nederland, waarschijnlijk voor altijd, na de vele teleurstellingen die zich voordeden met plaatselijke overheden en de grote ambtelijke molen. Als kleine ondernemer mocht ik al weinig, werden allerlei wettelijke plichten onmogelijke obstakels en iedere kans op de vrijheid die ik nodig acht een illusie. In, toegegeven, een staat van teleurstelling en boosheid begon ik een weblog om mijn kijk op de lopende zaken uiteen te zetten. GenoegVanNederland ontsproot uit walging voor een oneerlijke overheid en de afgenomen rechten, kansen en toekomst van het individu. Genoeg van Nederland.....klinkt wat negatief misschien. Maar het is geen 'genoeg' hebben van de mensen, het landschap, het eten, vrienden, kennissen, familie enz. Het is de weerzin tegen een zogenaamd democratisch systeem, wat al jarenlang niet meer aan de omschrijving voldoet. Het is een weerzin tegen de verhoudingen, tussen de realiteit van de dagelijkse beslommeringen en de papieren waarhe

Een groen gezin versus Femke’s opvattingen.

CO2 is de norm waartegen alles wordt gespiegeld. In dit moment van de culturele geschiedenis, waar in alle onderwerpen van gesprek aan elkaar worden gekoppeld door een overkoepelend thema, bereikt de emancipatie van de mens z’n hoogtepunt. Het is nog maar een paar jaar geleden dat, geitenwolsokken dragende, milieu bewuste lieden als onaangepast en alternatief werden bestempeld. Diverse “onbegrepen” individualisten emigreerden naar het platteland en, bij gebrek aan mogelijkheden, naar andere plaatsen op de wereld. Met een eigen biologische moestuin, zonne-energie, aardwarmte, kleinvee en in de ideologische setting zelfs compleet self-supporting bouwden ze een levenswijze, die door het gros werd omschreven als “idiotologie”. Maar nu kwam de “crisis”. Al jarenlang werden de kosten van gas, elektriciteit, olie en dagelijkse boodschappen steeds hoger, mede door allerlei belasting technische regeltjes en onderwaardering van de zo beminde Nederlandse gulden. Geld wordt steeds schaarser en pri

Zondagse Boodschappen

Zomaar een zondag, in mijn huidige woonplaats te midden van de Portugese natuur. Meneer de Pastoor opent de deuren van de kerk en na enkele minuten is deze vol met katholieke dorpsgenoten. Na de dienst, loopt iedereen naar de overkant van het plein, waar de plaatselijke kroeg al een tijdje open is. Koffie met een likeurtje, het gesprek van de dag en dan naar huis. Na de lunch (die hier tussen 13 en 15 uur wordt genuttigd) stappen velen in de auto en gaan boodschappen doen bij één van de grote supermarkten in de omgeving. Ja, ondanks de overwegend conservatief katholieke instelling, zijn in Portugal de supermarkten, winkels en winkelcentra gewoon open op zondag. Met uitzondering van kerstdag (want een 2e kerstdag is hier niet aan de orde), nieuwjaarsdag en de “dag van de republiek” zijn de bedrijven hier zeven dagen per week in touw. De meesten iedere dag tot 21.00 uur, maar je moet er niet van opkijken dat een winkelcentrum zondagavond om 23.00 uur nog open is. Men respecteert de geloo